Carsten Nagel

Flygtninge, Indvandrere, Integration, Forfatterskab, Psykologi


Relaterede emner

Adda Lykkeboe | Adil Erdem | Alberte Winding | Alfredo Tesio | Amir Rashid | Anastassia Arnold | Anna Grue | Anna Bjerre | Anne Linnet | Anne Marie Danefeldt | Anne-Cathrine Riebnitzsky | Arne Melchior | Benny Andersen | Bente Dalsbæk | Birgit Pouplier | Carsten Berthelsen | Carsten Jensen | Brødrene Ahmad | Elisabeth Gjerluff Nielsen | Erik Meier Carlsen | Christian Jungersen | Christina Hesselholdt | Dorrit Willumsen | Dorthe de Neergaard | Einar Már Gudmundsson | Elsebeth Egholm | Esther Rützou | Hanne Reintoft | Henrik Day Poulsen | Gretelise Holm | Hanne Bech Hansen | Helle Helle | Helle Stangerup | Henrik Saxgren | Jan Sonnergaard | Jens Smærup Sørensen | Iselin Hermann | Jacob Holdt | Jakob Vedelsby | Jan Cortzen | Jens Andersen | Jens Christian Grøndahl | Jens Harder Højbjerg | Jill Byrnit | John Aasted Halse | Jonas Torp Bengtsson | Jørgen Flindt Pedersen | Jørn Riel | Karen Mukupa | Kirsten Thorup | Kjeld Hansen | Klaus Lynggaard | Knud Erik Pedersen | Hjalte Tin | Ib Michael | Ida Jessen | Inge Pedersen | Lars Husum | Lally Hoffmann | Lars Dencker | Leif Davidsen | Lene Kaaberbøl | Leonora Christina Skov | Lone Kühlmann | Henriette Lind & Lotte Thorsen | Majbritte Ulrikkeholm | Malene Fenger-Grøndahl | Maria Helleberg | Martin Hall | Merete Engell | Mikkeline W. Gudmand-Høyer | Monica Ritterband | Morten Grunwald | Morten Kirkskov | Morten Ramsland | Naja Marie Aidt | Naser Khader | Nicolai Molbech | Niels Lunde | Nils Thorsen | Ole Grünbaum | Ole Sohn | Per Gammelgaard | Peter Fogtdal | Pia Juul | Pia Tafdrup | Stig Dalager | Toni Liversage | Rie Osted | Rushy Rashid | Sara Blædel | Sherin Khankan | Sonja Oppenhagen | Sulaima Hind | Susanne Benderfeldt | Susanne Clod Pedersen | Susse Wold | Svend Åge Madsen | Søren Ulrik Thomsen | Thomas Larsen | Thomas Milsted | Trine Sick | Kenneth Bøgh Andersen | Trine Villemann | Trisse Gejl | Vibeke Manniche | Kirstine Brøndum | Thomas Hjortsø | Claus Raasted | Josefine Klougart | Birgithe Kosovic | Katrine Marie Guldager | Niels Holck | Abelone Koppel | Birte Kont | Maise Njor | Thomas Thurah | Henrik Rehr | Frans Rasmussen | Pablo Llambias | Lisbeth Brun | Kim Leine Rasmussen | Anne-Marie Vedsø Olesen | Benn Q. Holm | Maja Lee Langvad | Elisabeth Balslev | Bent Fabricius-Bjerre | Janus Nabil Bakrawi | Katrine Grünfeld Beyer | Jane Rosengren | Tobias Kjærgaard Møller | Rushy Rashid & Jens Harder Højbjerg | Peder Frederik Jensen | Bent Isager-Nielsen | Jette Steen | Dy Plambeck | Erik Valeur | Lars Kjædegaard | Kirsten Jacobsen | Martin Jensen | Susanne Krage | Jesper Stein | Henriette E. Møller | Mette Moestrup | Philip Tafdrup | Jacob Weinreich og Anders Rønnow Klarlund | Marianne Nøhr Larsen | Ursula Andkjær Olsen | Sissel Bergfjord | Andreas Fugl Thøgersen | Anne Lise Marstrand-Jørgensen | Mette de Fine Licht | Steen Harvig | Sonja Vesterholt | Helle Juhl | 51. Foredrag med Christian Jungersen | 11. Foredrag med Hanne Bech Hansen | Henrik Nordbrandt | 16. Foredrag med Leif Davidsen | 19. Foredrag med Erik Valeur | 20. Foredrag med Lone Kühlmann | 22. Foredrag med Susse Wold | 26. Foredrag med Elsebeth Egholm | 27. Foredrag med Benny Andersen | 44. Foredrag med Sara Blædel | 45. Foredrag med Naser Khader | 48. Foredrag med Anne-Cathrine Riebnitzsky | Mads Brügger | Søren Friis Smith | Jens Østergaard | Stine Pilgaard | Erling Jepsen | 54. Foredrag med Erling Jepsen | Ilse Sand | Morten Brask | Xinxin Ren Gudbjörnsson | Farshad Kholghi | Inge Hebsgaard og Anja Korslund | Kristian Bang Foss | Sissel-Jo Reid Gazan | Flemming Jarlskov | Hanne Richardt Beck | Jens Henrik Jensen | Hans Edvard Nørregård-Nielsen | Caroline Albertine Minor | Lene Andersen | Niels Boel | Daniel Dencik | Frode Z. Olsen | Charlotte Langkilde | Line-Maria Lång | Peter Øvig Knudsen | Marianne Jørgensen | Jens Blendstrup | Astrid Saalbach | Jakob Melander

Carsten Nagel er født 1955 på Frederiksberg. Forfatterdebut 1976 med ”Som man(d) behager”. Skuespilstudier ved Stella Adler Conservatory of Acting, New York, 1978 – 1979. Cand. Psych. fra Københavns Universitet 1989. Offentlig autorisation siden 1995.

Carsten Nagel debuterede som kun 21-årig med debatbogen ”Som man(d) behager”. På avisernes spisesedler kunne man læse, at den nye forfatter var bøsse, og at han tilmed var glad for at være det. De første bøger og Nagels åbenhed i diverse interviews – bl.a. i forhold til egen seksualitet og det stadig tabubelagte tema homoseksualitet – var med til i offentligheden at give ham prædikatet bøsseforfatter, hvilket dog senere blev kaldt en forenkling.

Tidligt i forfatterskabet nævnte anmeldere et muligt litterært slægtskab med så forskellige navne som PH, Suzanne Brøgger, Jean Genet og Henry Miller i et videre forsøg på at beskrive det særlige Nagelske univers. I bibliotekernes lektørudtalelse (Knock-Out, 1982) hed det: ” – en vellykket, med original sprogsans skrevet og inderligt morsom roman. Med en originalitet og en sproglig fantasifuldhed, så man ind i mellem græder af grin (med, ikke af personerne) fanger Nagel et bredt spektrum af ironi, humor, livskraft, dødsforagt og overlevelsesevne, alt parret med en indre rankhed. Mere end en bøsse-bog er det en bog om at turde være sig selv som menneske”.

Nagels romaner og noveller kredser ofte om den enkeltes identitet og personlige frihed, samt eksistentielle spørgsmål om hvad der kan være fylden hos den enkelte. Et centralt tema er muligheden for at udleve sig selv, som den man egentlig er, i alle slags fællesskaber.

Ved 20-års jubilæet, og udgivelsen af Lejerne (1996), blev forfatterskabet opsummeret: ”Som i det øvrige forfatterskab er hovedtemaet friheden”. ”- en sprudlende fortælling om retten til at leve, elske og dø på tværs af konventionerne” (Det Fri Aktuelt).

Nagel har gennem årene været en flittig bidragyder med kronikker og artikler, især i Politiken og Ekstra Bladet, hvor han har været med til at sætte såvel danske som internationale forhold under debat. Fra Sovjet rapporterede han tidligt i et (selv)opgør med kommunismen, fra Rom handlede det om terrorister & transvestitter samt hjemløse på Tiberens bred, fra Iran skrev og demonstrerede han mod præsteskabets undertrykkelse af kvinder og ikke mindst henrettelserne af homoseksuelle, fra New York førte han dag- og natbog om livet i the big apple.

Carsten Nagel har endvidere arbejdet som skuespiller, bl.a. i opsætningen af skuespillet ”Dødforelsket”, hvor han spillede en af de tre bærende roller (med Guri Richter og Henrik Hagensen) i Lotte Hornes instruktion.

Som psykolog har et væsentligt arbejdsområde været traumepsykologien, hvor han i særlig grad har beskæftiget sig med krigsofre, torturoverlevere og andre traumatiserede flygtninge samt med svært integrerbare unge.

Carsten Nagel foredrag:

Foredrag 1. Zehras flugt
Udgangspunktet for dette foredrag er romanen Zehras flugt. Fokus kan aftales individuelt.

"Carsten Nagel har skrevet en hårrejsende realistisk roman om en 12-årig bosnisk pige, hendes oplevelse af krigen og flugten til Danmark (...) Første del handler om Zehras liv på Balkan, om hvordan den politiske situation strammer til, religiøsitet og nationalisme flammer op, krigen bryder ud, familien drives på flugt (...) Anden del er fortællingen om Zehra og hendes mors liv som flygtninge i Danmark (...) Som roman har Zehras flugt sammenhæng, er velskrevet, har indlevelseskraft ... håndværket er i orden. Der hvor Zehras flugt for alvor hæver sig ud over det gode og gængse, er som atypisk og skarpt indlæg i en debat, som længe har været dikteret af skygger og skræmmebilleder (...) Gang på gang bliver man mindet om, hvor forstemmende og utilstrækkelig dansk flygtningepolitik er."
Information 

Foredrag 2. Eget forfatterskab

Udgivelser:

1976: Som man(d) behager, noveller, essays digte.
”Han ved, hvad han vil, han vil i det mindste have en anden verden for ikke at rende rundt som en levende død.” Suzanne Brøgger i Politiken.
1977: Mandens sidste nat, noveller, essays, digte.
”Nagel vil befri sig selv, andre bøsser og den heteroseksuelle mand (…) – bogen er skrevet ud fra stærk indignation og såvel smertelige som sødmefyldte oplevelser.” Hugo Hørlych Karlsen i Information.
1977: Nøgen, digte
”I den kønspolitiske debat har jeg ikke siden Poul Henningsen mødt så megen varme. Kærnen i alt, hvad han skriver, er, at det aldrig er for sent at elske.” Henrik Steen Møller i B.T.
1978: Liv & Død, manus til spillefilm
(i samarbejde med Sven Wam og Petter Vennerød , premiere, Norge, 1980)
“- first-rate and far-reaching work.” New York Native.
”Life and Death putting Hollywood’s gay-gimmick movies to shame.” Datebook, USA.
1979: Passionsfrugter & al slags vejr, roman.
”Hans roman er fantastisk spændende, jeg kan ikke glemme denne Carsten Nagel. Måske fordi han minder mig om en fransk digter, der vendte op og ned på mit univers, han hed Jean Genet. Foreløbig tør jeg slet ikke skrive, at han ligner, men indeni vover jeg at tænke det. Jean Genet er et verdensnavn.” Eva Bostrup Fischer i Jyllandsposten.
1980: Æbleslottet, roman.
”Noget i Carsten Nagels talent er i slægt med Henry Millers: mild uskyld og uforfærdet livsappetit. Æbleslottet er spillevende og stimulerende, man har lov til at blive lidt høj under læsningen.” Bent Mohn i Politiken.
1982: Knock-Out, roman.
“- en vellykket med original sprogsans skrevet og inderligt morsom roman. Med en originalitet og en sproglig fantasifuldhed, så man ind i mellem græder af grin (MED, ikke AF personerne), fanger Nagel et bredt spektrum af ironi, humor, livskraft, dødsforagt og overlevelsesevne, alt parret med en indre rankhed. Mere end en bøssebog er det en bog om at turde være sig selv som menneske.” Niels Jørgensen i Bibliotekernes lektørudtalelse.
1983: Hjertestrimler, roman.
”Det er en usædvanlig velskrevet bog. I det tredobbelte lys, som de tre brevskrivere sætter dramaet i, foldes tre stilmåder ud (…) Derved bliver denne bog om kærlighedens væsen og uvæsen en flersidet analyse, som læseren ikke nemt lægger fra sig. Samtidig er fortællingen sat i en række pragtfulde, barokke kulisser af sødt og vildt liv, der gør formen til noget i retning af eventyrets og lader temaet stå så meget desto friere frem.” Preben Meulengracht i Jyllandsposten.
1986: Hunger, noveller.
”15 meget skønne noveller om børns og voksnes længsler for livet. Det er en bog, der virtuost og elegant beskriver facetter af vort liv, et bud på, hvad der kan være fylden hos den enkelte.” Peter Michaelsen i Roskilde Tidende.
1987: Ikke et ord om AIDS, novellefilm.
”- handler om vores holdninger til bøsser og AIDS (…) fortæller ligefremt og utvetydigt (…) Godt at se et smukt kærlighedsforhold blandt bøsser.” B.T.
1987: Dødforelsket, skuespil (opført i Aalborg og København).
”Sejren er hjemme (…) sprudlende og ofte gnistrende dialog.” Aktuelt.
”Dødforelsket er en stille, inderlig kærlighedshistorie i skyggen af AIDS (…) poetisk dramatik, som virker på teatrets egne præmisser.” John Christiansen i Jyllandsposten.
1991: Dødforelsket, bogudgave.
”Tragedien, som rammer Jimmy, sætter en lang række overvejelser i gang: Om kærlighed og sex, om ansvar og ensomhed, om samfundets diskrimination over for dem, der er anderledes, om liv og død.” Politiken.
1992: Stuefugle i farver, noveller.
”Carsten Nagel skriver elegant, han kan faktisk balancere sine historier på knivsæggen mellem overdådig vellyst og gribende smerte.” Fyens Stiftstidende. ”En rigtig kunstner, der ved, at selv det mest flyvske opgør med ”normalitetsdesignet” må disciplineres sprogligt.” John Chr. Jørgensen i Politiken.
1996: Lejerne, roman.
” - en sprudlende fortælling om retten til at leve og elske og dø på tværs af konventionerne. Carsten Nagel er rap i replikken, og der er både frihedstørst og kærlighedslængsel i hans viltre pen.” Preben B. Christensen i Aktuelt.
” – et skarpt signalement af den rastløse forvirring, der præger det 20. Århundredes fin de siecle. Som i det øvrige forfatterskab er hovedtemaet frihed. Men som noget nyt efterlyses også et behov for en retning og et mål i tilværelsen.” Bibliotekernes lektørudtalelse.
2009: Zehras Flugt, roman.
"Carsten Nagel har skrevet en hårrejsende realistisk roman (...) Som roman har Zehras flugt sammenhæng, er velskrevet, har indlevelseskraft og hovedpersonerne er troværdige. Håndværket er i orden. Der hvor Zehras flugt for alvor hæver sig ud over det gode og gængse, er som atypisk og skarpt indlæg i en debat, som længe har været dikteret af skygger og skræmmebilleder." Signe Lindskov Hansen i Information.

Foredrag med Carsten Nagel booker du hos ARTE Booking på telefon 3848 1400 eller på mail booking@artebooking.dk.


Billeder (1) PDF (0) Video(0) Lyd (0)


SENESTE BLOGINDLÆG

Der er altid noget positivt, selv når det er mørkest

Det gjorde ondt. Indrømmet, jeg havde li


En smagsprøve på verden

Verdens kulturer, fascinerende natur og


Træk Stikket Ud

Træk Stikket Ud
“Detox dig mentalt, forf




ARTE NYHEDSBREV

Hold dig opdateret om aktuelle og kommende events.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve.


Email marketing by MailPlatform.dk