Forfatter: Mette Bloch [15:04] 29-03-2012

Kreativitet eller indoktrinering?

Hvordan har kreativiteten det egentlig, hos dig?
Mærkeligt spørgsmål, ikke? – men når jeg spørger, så er det fordi ”kreativitet”” er noget vi ofte forbinder med malere, musikere, skuespillere og andre kunstnertyper. Mange, går fejlagtigt rundt og tror, at de ikke er kreative, men det er du!!
Udfordringen er, at du måske har glemt det. Du er ikke 4 år mere, for der findes ikke ret mange, der er mere kreative, end børn i den alder. Måske var det en god idé at skæve lidt til, hvad de gør, og hvad de laver, de børn dér. Måske var der noget at lære?
Børn er kreative. Kreativiteten blomstrer, når en fantasi og en tanke, måske endda en plan, føres ud i livet. Det er ikke sikkert, at alt lykkes som planlagt, men så er man ligesom i gang. Børn leger. Hele tiden. De finder på, de bliver opslugt, og de udvikler systemer og regler, der får deres lege til at give mening og fylde dem med følelsen af at udrette noget.
Børn har ikke lært, ”det kan man ikke” eller ”det gør man ikke” – de er stadig der (når de er små) hvor ALT er muligt, det skal i hvert tilfælde forsøges! – et eksempel jeg hørte Sir Ken Robinson fortælle, da han holdt et foredrag om kreativitet, var det ”clash” der var mellem en skolelærer, og en barn i børnehaveklasse.
Børnene sidder og tegner, og en lille pige, sidder med næsen helt nede i sin tegning, dybt opslugt af projektet… Læreren kommer over, og spørger nysgerrigt hvad det er hun tegner. Uden at løfte hovedet fra papiret siger hun ”Jeg tegner Gud”.
Læreren griner og siger, ”jamen ingen ved, hvordan Gud ser ud!” – og pigen svarer, igen uden at løfte hovedet, ”det ved de, om et øjeblik”.
Det er magisk, og mageløst, når man er lige dér, hvor tiden står stille, og alting bare kører… det føles som at cykle i medvind, man skal bare koncentrere sig om at nyde turen og styre, for al energien blæser dig i den rigtige retning.
Desværre piller vi kreativiteten ud af børnene, ved at proppe dem ind i små klasseværelser, hvor vi lærer dem at tænke i kasser og efter strenge restriktive krav. Der er ikke plads til kreativitet… hvis et barn i en skoleklasse på spørgsmålet: ”I hvilket slag, døde Napoleon?” svarer: ”hans sidste”. – så vil barnet blive irettesat, og få at vide, at det er forkert. Det er jo IKKE forkert, det er bare ikke det svar læreren ønskede… det var et dårligt stillet spørgsmål, og det fik et korrekt, og kreativt svar.
Vi lærer børnene, at det at kigge efter, er at snyde. Når de kommer ud i den virkelige verden, skal de så til at lære hvad vi alle, som voksne efterhånden har lært, nemlig at det er SMART at kigge efter, så du ikke skal opfinde alt selv, helt fra bunden af. Det hedder at få ”inspiration” – men i skolen er det at snyde.
Jeg drømmer om en skole, der tager børnene ud for at spille pool en hel dag, for bagefter at fortælle dem, at de i dag har haft matematik, og det de har lært, er geometri. At de tager på udflugt til en bondegård og følger med en hel dag, og dermed lærer om økologi. At alt hvad der undervises i, gøres på en sjov og vedrørende måde, at lektier fjernes helt, at den viden der læres er på baggrund af cases og egenoplevelser – for børn kan godt.. de er kvikke, de kan justere og regulere systemer så let som ingenting, hvis bare vi lader være med at ødelægge dem.


Kommentarer




SENESTE BLOGINDLÆG

Der er altid noget positivt, selv når det er mørkest

Det gjorde ondt. Indrømmet, jeg havde li


En smagsprøve på verden

Verdens kulturer, fascinerende natur og


Træk Stikket Ud

Træk Stikket Ud
“Detox dig mentalt, forf




ARTE NYHEDSBREV

Hold dig opdateret om aktuelle og kommende events.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve.


Email marketing by MailPlatform.dk